top of page

Parco dei Nebrodi

Zondagmorgen, ik voer Regina naar de luchthaven van Catania. Ik keer pas morgenavond terug naar België met de overzet Palermo - Genua.

Ik heb nog een afspraak met een wijnboer op de noorderflank van de Etna , een klein bedrijf dat pas in 2004 werd opgericht. Een echte ontdekking waarvan ik nu nog de naam niet kan vrijgeven... De wijnen zijn super !

In plaats van de autosnelweg te nemen om terug te keren naar Campofelice di Roccella besluit ik een omweg te maken door de Parco dei Nebrodi. Het natuurreservaat ligt in de provincie Messina en is bekend omwille van zijn zwarte varkens die er in het wild rondlopen. De provincie Messina wordt door de toeristen zwaar onderschat , er zijn buiten haar wijnen Faro DOC en Mamertino Doc nog veel andere zaken te bekijken en beleven.

Ik volg het traject Cesaro' - San Agata Militello

Het is middag en dus etenstijd. In Cesaro' ontdek ik een restaurant waar verschillende zware motoren op de parking staan. Uit ervaring weet ik dat vele gegoede sicilianen het weekend erop uit trekken met de moto... en die mensen weten waar het goet eten is...

De antipasto della casa met plaatselijke kazen en de charcuterie gemaakt van het zwarte varkensvlees ! 5.00 euro

De fles wijn, een Nero d'Avola 2006 van Morgante kost slechts 10.00 (voor die prijs kan je hem bij ons in België zelfs nog niet bij de invoerder kopen !) heeft duidelijk wat te veel zon gehad ; alhoewel nog fris voor zijn leeftijd heeft hij last van alcohol en smaakt hij iets naar verbrande confituur. Op de wijnkaart stonden nochtans ook Brunello, Amarone en Barolo's wat in Sicilië alleen kan in zeer goede restaurants.

Ik neem 2 hoofdgerechten :

funghi porcini.....9.00 euro en hier zijn ze vers en niet uit de diepvries ( in Sicilië moet men op de menukaart verplicht en 'S' zetten voor de gerechten die uit de diepvries komen ; S voor surgelato ) en dan waarvoor ik deze omweg eigenlijk maakte : cotoletto di suino nero dei Nebrodi : 8.00

Laat Peter Goossens zijn vlees maar manipuleren met high-tech... dit smaakt overheerlijk ,eigenlijk niet te beschrijven...

Totaal menu : 32.00 lekkere espresso gratis bij !

En dan op zoek naar de beestjes zelf ; eerst wat koeien en schapen die vrij lopen langs de straat

En dan eindelijk...

De jonge varkens laten zich moeilijk benaderen.

Tags
Archief
Image by Flo P

Pane e Vino

ENOTECA SICILIANA

AALST

bottom of page