top of page

Rita Atria, La Siciliana Ribelle


Op de terugweg nemen we onderstaande foto

PARTANNA, 20/11 2009

La Siciliana Ribelle

Twee weken geleden zagen we deze harde, beklijvende fiIm. Hij verhaalt het leven van RITA ATRIA, dochter van de Siciliaanse Capo Vito, die na de moord op haar vader en broer beslist dat de maffia moet gestopt worden. Ze breekt met haar familie en de “omerta” en zorgt ervoor dat 36 maffiosi opgepakt worden. De moord op rechter Paolo Borsellino laat haar echter beseffen dat haar geen nieuwe toekomst is weggelegd en ze pleegt zelfmoord. 17 is ze.

En als je me een beetje kent, dan ken je het vervolg…. We trokken naar Partanna, het geboortedorp van Rita om haar laatste rustplaats te bezoeken. Kort na haar begrafenis in 1992 vernielde haar moeder in een uitzinnige woede haar graf. Ze is immers nooit akkoord gegaan met de keuze van haar enige dochter. De overblijfselen van Rita werden samen met haar vader in een naamloos graf gelegd. Een onduidelijke foto en een plaatsje in de verste hoek van het kerkhof….maar ik vond het! Weliswaar met een beetje hulp van een nukkige zwijgzame kerkhofbewaker. Toen ik hem vroeg waarom er geen naam, noch data op haar steen stonden zei hij “si fa”, men doet dat, soms. Ja zeg, dit graf was het enige graf zonder meer. En toen ik hem vroeg of hij Rita gekend had was een sisgeluid en een neerbuigend, verachtelijk knikje met het hoofd zijn enige antwoord. Ik bevond me heel duidelijk op gevaarlijk pad, of zoals mijn dochter Elena me zei : wie zoekt nu ook het graf op van een maffiaveraadster! Ook het dorp Partanna zelf gaf me kippenvel, lege straten, gesloten deuren maar wel een mooie collectie BMW, Mercedes en Ferarri voor de deuren.

Overduidelijk voor mij, dit dorp en zijn bewoners zijn vijandig en gesloten. Snel weg hiervandaan. MAAR, zoals een bewonderaar van Rita achterliet op haar steen : LA VERITA VIVE !

Tags
Archief
Image by Flo P

Pane e Vino

ENOTECA SICILIANA

AALST

bottom of page